Jokainen päivä on erilainen

  • Vaikka päivä koostuu aulapalveluun liittyvistä rutiineista ja arkipäiväisestä tekemisestä, jokainen päivä on erilainen, toteaa Tiedepuiston aulassa työskentelevä Heini Heikkilä ja jatkaa, että palkitsevinta työssä on kanssakäyminen asiakkaiden kanssa ja heiltä saatu palaute varsinkin niissä tilanteissa, joissa haastavampiinkin ongelmiin on yhdessä löydetty ratkaisu.

Heini tuli ensimmäisen kerran Tiedepuiston aulapalveluun kesätöihin jo vuonna 2006 ja palasi takaisin nykyisiin tehtäviinsä keväällä 2019 kolmen vuoden poissaolon jälkeen. Ilokseen hän totesi, että osa asiakaskunnasta ja talon vuokralaisista ovat säilyneet samoina. Yhteistyö käynnistyi ja sujuu hyvin edelleenkin niin heidän kuin uusienkin asiakkaiden kanssa.

Tyypilliseen työpäivään kuuluu asiakaspalvelun lisäksi neuvottelutilojen varaukset ja varausjärjestelmän hallinointiin liittyvät tehtävät, avainten ja pysäköintilupien luovuttaminen, kulunvalvonnan pääkäyttäjyys, postitus ja paljon muuta.

  • Haastavinta arjessa ovat ajankäyttö ja asioiden priorisointi. Yleensä kiire syntyy niin kuin palvelutilanteissa yleensäkin siitä, että asiakkaat tulevat pisteeseen yhtä aikaa, jolloin väistämättä syntyy jonoa ja pientä odotusta. Välillä tuntuu siltä, että pitäisi olla useammassa paikassa yhtä aikaa, naurahtaa Heini ja toteaa, että hyvin on kuitenkin tähän asti pärjätty.

Keväällä alkunsa saanut Covid19 -pandemia on vaikuttanut myös aulapalvelun arkeen ja keväällä Heini hoiti tehtäviään pääasiassa etänä ja oli päivittäin vain muutaman tunnin päivässä paikan päällä. Toukokuusta lähtien hän on taas ollut koko päivän toimipisteessään, mutta vieläkään ei Tiedepuiston arki ole aivan entisensä. Talon vuokralaisista osa tekee edelleen töitään etänä ja se toki näkyy siten, että ihmisiä ei aivan entiseen tapaan kiinteistössä liiku.